日本で最初の海外市場調査 Japan’s first International Market Research

「横浜本町 に椎野正兵衛あり」と評判を上げていった彼に、大きな転機が訪れます。 
其 のころ明治政府は付加価値の高い製品を輸出したいと考えていました。 1873年、西洋 の技術を学び市場調査を行うため、政府はウィーン万博への参加をきめました。 その際、 絹製品の伝習生として抜擢されたのが、椎野正兵衛だったのです。
正兵衛は実弟の 賢三とともにウイーン万博へ向いました。

万博の出展 責任者として西洋文化を見聞し、市場調査の結果、日本文化の伝統技能と物つくりの技術 で創り上げた和魂洋才の絹製品 の西洋における需要を見抜き、帰国後いち早く製品化しま した。 正兵衛独自のアイデアでヘムステッチドハンカチーフをはじめ、タペストリー、 カーテン、ティーガウン、ストッキング、 スモーキングジャケット、ネクタイ、エンブレ ム、扇子、帽子、ティーコゼなどを次々に製品化して輸出しました。

 

It was not long before Shobey's name became so well known that it was impossible to think of the main street of Yokohama without him.

He rightly guessed that the Meiji government would want to export high quality products overseas, so in order to learn about Western technology, the Japanese government decided to exhibit at the World's Fair in Vienna in 1873 and it was Shiino Shobey who was appointed to attend the exposition to learn about silk products.  His brother Kenzo also headed for Vienna.

As an exhibitor in Vienna he could observe Western culture, and as a result of his market research, gained penetrating insights into demand in the West for high quality craftmanship and traditional Japanese silk products. 

On his return to Japan, he quickly adjusted his products.  He started producing and exporting his own original hemstitch handkerchiefs, followed by tapestries, curtains, tea gowns, stockings, smoking jackets, ties, emblems, fans, hats, and tea cozies.